Baaai Mombasa..hellooo Dar es Salaam! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu Baaai Mombasa..hellooo Dar es Salaam! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu

Baaai Mombasa..hellooo Dar es Salaam!

Door: Beits

Blijf op de hoogte en volg Beitske

04 April 2009 | Kenia, Mombassa

Himeltsje wat fleant de tiid om sis!
Nog maar vier weken en ik sta alweer op Schiphol, jaiks!

Gister heb ik afscheid genomen van iedereen in het Wema Centre.. niet leuk..echt niet leuk. Voelde me daar zo langzamerhand echt thuis en ook in het gastgezin waar ik nu verblijf is het erg gezellig en relaxed. De afgelopen weken heb ik vooral met de social workers in Wema gewerkt, dossiers van kinderen aanvullen, op huisbezoeken bij gezinnen die Wema Centre om hulp vragen op het gebied van educatie, voedselvoorziening voor de schoolgaande kinderen, medische zorg, counseling etc. Samen met de social worker stelde ik dan een 'Case record' samen en beoordeelden we of het gezin wel of geen 'recht' heeft op hulp..alhoewel dat in 99% van de situaties wel het geval was. De woonomstandigheden zijn vaak erg arm en het is erg moeilijk om werk te vinden, waardoor het hele gezin soms dagenlang geen eten heeft. Gelukkig is er op elke straathoek wel een kerk die vaak ook hulp biedt in de vorm van voedsel en andere basisbehoeften, maar op de lange termijn is het belngrijk dat deze gezinnen zelfvoorzienend kunnen worden en daarom biedt Wema de mogelijkheid om schooluniformen te betalen en kunnen de kinderen lunch komen eten in het Wema Centre. Zo wordt er geinvesteerd in educatie, kunnen de kinderen thuis blijven wonen en als ze ouder zijn hun ouders onderhouden..als alles goed gaat en ze gezond blijven, want in de armere kringen van de samenleving merk ik dat de kennnis over ziektes als aids/meningitis/tbc e.d. ontbreekt..en is de kans op besmetting veel hoger.
Naast het social work was ik 's middags vaak in de keuken te vinden met aunty Rachel die ik hielp om groenten te snijden voor 120 kinderen..wat ook een erg sociaal werkje is! Aunty was enorm teleurgesteld toen ik haat vertelde dat ik ging vertrekken..'I pray to God that he will send me another help, I don't know what I am going to do without you!'.. zal haar echt missen! En ook de andere medewerkers.. Gisteravond hebben we een klein afscheidsetentje gehad met een aantal collega's/vrienden van Wema.. erg gezellig!

Maar 'All good things come to an end' volgens Nelly Furtado, maar 'new good things' staan alweer te wachten.
Morgenochtend stap ik, samen met Sabine, in de bus naar Dar es Salaam..ja ja Tanzania!! We zijn van plan om zo'n 3 weken samen rond te reizen en willen o.a. Zanzibar, de Kilimanjaro, Lake Victoria, Kampala (Uganda) en Kisumu (Kenya weer) bekijken. Hoe en wat precies vogelen we onderweg wel uit..lekker backpacken!

Vanuit Kisumu reizen we weer terug naar Nairobi en dan zal ik de laatste dagen voor vertrek weer in Thika zijn, in CRC. Daar kan ik dan de voortgang van de waterput in de gaten houden en ben benieuwd hoe het met Johnny Johnny is.. heb laatst met een paar mensen in Thika gebeld en Johnny's handje hersteld goed en hij gaat inmiddels weer naar school.

Maar eerst.. Tanzania! Zal proberen jullie op de hoogte te houden van ons avonturen de komende weken..

Bedankt voor al jullie reacties..super dat jullie na 5 maanden nog steeds zo meeleven!

LEAFS!! Beits


  • 04 April 2009 - 15:17

    Reinschje:

    In goeie backpackerstiid tawinske! Genietsje mar fan alle nije dingen.

  • 04 April 2009 - 15:33

    Malu:

    Heee Beits!!

    Jeeuh eindelijk weer een berichtje, blij te lezen dat het goed met je gaat! En dat je toch nog gaat reizen! Stoer hoor, je zult veel mooie dingen zien, geniet ervan! Je hebt het verdient!! Doe wel voorzichtig hoor!!

    veel liefs

  • 04 April 2009 - 16:40

    Sjouk:

    Beeittzn!!
    Do hast dêr goed wurk dien, das dùdlik. En in backpacktripke hast grandi ferstjinne.. enjoy! leajufs!

  • 04 April 2009 - 17:23

    Jaring En Mineke:

    Leave Beitske
    Wat je zegt de tijd gaat snel,vooral als je achter de dingen staat,je hebt veel gezien en meegemaakt.We wensen je een mooie backpack reis toe geniet er van.
    Alle goeds gewenst en tot ziens in Friesland,
    Vr.gr. Jaring en Mineke.

  • 04 April 2009 - 19:37

    Astrid:

    Heel veel plezier daar, je hebt het verdiend !

  • 04 April 2009 - 20:28

    Marlies:

    Hey Beits,

    De tiid fljocht echt foarby inderdaad! Ik hoap dast noch in protte moaie dingen sjochst op dyn backpacktrip. Enjoy it!

    Leafs M.

  • 05 April 2009 - 03:17

    Sabine:

    Hola Toppertje,

    Como estas?
    Goed om weer een berichtje van je te lezen, super dat je gaat reizen en weer een beetje tijd voor jezelf hebt!
    Ik zal proberen om nog een keer te bellen wanneer je in je laatste dagen in CRC bent.

    Echt super dat je je nog steeds zo inzet voor CRC terwijl je bij Wema zo te lezen ook veel te doen hebt.

    Super!

    Geniat van je laatste maand, Enjoy!

    xxx

  • 05 April 2009 - 10:40

    Klaas:

    Hoi Beitske,
    Goed om weer een berichtje van je te lezen. Geniet van je laatste weken reizen en werken met alle mensen die je tegenkomt

  • 05 April 2009 - 17:33

    Karlijn Kerremans:

    Ha Beitske, een tijdje niets van me laten horen, maar wel met veel enthousiasme je berichten gelezen. Wat vliegt een half jaar voorbij he?! Ik lees dat je naar Kisumu gaat. Ik heb in 2002 5 maanden op het Pandipieri project geholpen, waar ze vooral straatjongens opvangen, maar daarnaast ook een schooltje hebben, een houtwerkplaats en medische zorg. Mocht je tijd hebben dan is dat zeker een aanrader om even langs te gaan. Daarnaast kan je een fietstaxi nemen naar Lake Victoria en heerlijk aan het water zitten om een dagje te relaxen. Ben erg benieuwd naar je volgende bericht. Geniet er in elk geval van, veel dingen die je gaat zien heb ik ook gezien en zijn fantastisch!!! Ben wel een klein beetje jaloers en het gaat toch wel weer kriebelen om weer eens terug te gaan. Zou erg graag over je schouders meekijken.

    Groetjes Karlijn

  • 05 April 2009 - 18:54

    Jetze:

    Hey Beits!!

    Super om dien ferhalen bij tijd en wijle even te lezen! Supermooi.. Cool dast no ek even giest backpacken en dat dr lekker neat gepland is... Ideaal!! Volle plezier!!

  • 05 April 2009 - 19:01

    Herman:

    Aaaaaaaaaaah Beits!

    Goede dingen hast dient en no noch efkes wat fan 'e wrald derre sjen. Hast it fertsjinne, dus genietsje derfan! Do hast fabsels it liften mist dit jioer en dat giest no noch efkes ynheljen! haha, ik bin wol beneid nei dyn belibbenissen der, dus hald us op'e hichte.
    Juster Heracles-Hearrefean 1-1, tsssss, gjin wurden oer smoarch meitsje, op nei oare wike mar wer.

    groetnis Herman

  • 05 April 2009 - 19:11

    Astrid Jansen:

    Ha Beitske,

    Wat heerlijk, lekker nog even rondreizen! Te gek! Wat goed om te lezen dat het goed gaat met Johnny-Johnny z'n handje. Ben benieuwd of hij het helemaal goed kan gebruiken. Blijf het volgen! Maar nu eerst genieten van al het moois in Afrika!

    Groetjes Astrid

  • 06 April 2009 - 08:43

    Doutsen:

    Efkes lekker reizigje, dat hast ferstjinne nei al dat wurkjen!
    In soad plesier en geniet der noch mar ekfes fan want de tiid haldt ydd gjin skoft :D.

    Leafs Douts

  • 06 April 2009 - 14:05

    Nammer:

    Mhumhumhu.. Machttrip fank!

  • 07 April 2009 - 18:28

    Feikje:

    In goede reis tawinske; dat jimme in protte aardige minsken tsjinkomme sille en moaie dingen belibje meie. Ek wer de groetnis fan beppe Froukje; hja telt de dagen ôf oanst wer werom bist.

  • 07 April 2009 - 20:44

    Jannie:

    Wat fijn dat je het zo leuk hebt allemaal, nu nog even naar CRC, ik zou wel met je mee willen, want ik heb het niet gezien helaas, de reden ken je. Wil je de kinderen groeten en van harte hoop ik dat kleine Johnny zijn handje kan gebruiken, wat heerlijk dat het is gebeurd. Ik heb genoten van het werk in KOP, het gaat zo goed daar. Ik heb de files van de patienten gelezen die jij hebt ingevuld, hatstikke fijn en de eerste 6 dames zijn geweest. Het is zo goed verlopen, ik zal je verder via de mail op de hoogte houden. Ben nu net begonnen in het Antony van leeuwenhoek zhs en daar heb ik even tijd voor nodig. We houden contact en geniet van je laatste weken. Liefs, Jannie

  • 10 April 2009 - 20:51

    Marina Van Den Bos:

    Hoi Beitske,
    Leuk verslagje weer! T werk bij Wema klinkt nog steeds even interessant als destijds in de folder. Wow, jij bent er gewoon nog steeds (bofferd!). Veel plezier op reis. Je zal Tanzania vast geweldig vinden. Als je nog tips wil (bijv voor safari kennen we een hele aardige man die dit organiseert), laat het even weten op mcminafrika@hotmail.com. Ga je de kili bekijken of ook echt van heel dichtbij???
    x!

  • 13 April 2009 - 15:21

    Enny:

    Hoi Beitske
    Ik wens jullie heel veel plezier op jullie trip!!
    Je hebt het zeker dik verdiend!!! En alvast een goede reis terug. Zie je waarschijnlijk wel weer in Scharnegoutum.
    Groetjes Enny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Beitske

Coordinator Psychosociaal Supportteam Lesbos, Stichting Bootvluchteling

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 37470

Voorgaande reizen:

06 April 2017 - 06 November 2017

Lesbos

02 Juni 2016 - 26 Juli 2016

Transmongolian Express!

02 November 2008 - 03 Mei 2009

KENYA

Landen bezocht: