Back in Mombasa! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu Back in Mombasa! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu

Back in Mombasa!

Door: Beits

Blijf op de hoogte en volg Beitske

10 Maart 2009 | Kenia, Mombassa

De laaste week in CRC heb ik nog gevuld met het onderzoeken van de beste opties voor een waterput en de voordeligste manier om deze aan te laten leggen. Mega goed nieuws is dat ‘de Twatine’ (mijn oude basisschool) in Gau, 13 maart as. een sponsorloop organiseerd voor een waterput voor CRC!! Met de opbrengst kunnen we waarschijnlijk al een hele goede start maken met het graven en de aanschaf van de pompen en filters die nodig zijn! Succes met alle voorbereidingen in Gau!

Daarnaast ben ik bij een ziekenhuis in Thika geweest voor Johnny Johnny.. zijn rechterhandje is, door een ernstige brandwond, zo misvormd dat zijn pink tegen de zijkant van zijn hand is gegroeid. De orthopeed in het ziekenhuis adviseerde om het pinkje geheel te verwijderen en zijn hand een zo normaal mogelijke vorm te geven met vier vingers. Een zeer genereuze sponsor had al kenbaar gemaakt dat het geld dat hij voor Pato had gestort, zo mogelijk voor Johnny’s operatie kon worden gebruikt. De operatie kost in totaal 60.000 ksh (met korting van de orthopeed voor CRC) is dus 600 euro.. het al staande bedrag zal ik aanvullen met andere donaties die eerder voor Pato gestort waren. (zie foto: Samen lunchen..na afloop van ziekenhuisbezoek.)
Daarnaast zijn we nog een middag met de kinderen naar een grote speeltuin geweest..waar een luchtkussen aanwezig was..helemaal gek! Haha! En nog tal van andere dingen gedaan. Na twee weken lang weer iedere ochtend vroeg (!) wakker te zijn gemaakt door schreeuwende kinderen (en huismoeders).. ben ik de 27e weer in de nachttrein gestapt naar Mombasa..

Daar aagekomen weer terug naar m’n voormalig gastgezin, fam. Kiarie. Mrs. Kiarie ontving me met de woorden: ‘My daughter is back!’.. kan het nog warmer?! Ja dat kan.. 30-35 graden hier iedere dag en das weer even wennen..maar in het weekend sneaken we een (van de tientallen) luxe strandhotel(s) binnen en duiken lekker in het mega zwembad.. 'we' zijn Anna (UK), Sabine (Belgie) en ik. Zij werken ook als vrijwilliger bij het Wema Centre.

Afgelopen week ben ik vooral in het kantoor bij de social workers aan het werk geweest (dossiers van de kids digitaliseren..cq. typen typen typen..en typen) en in de keuken..mchicha (=spinazie) snijden, en allerlei andere groenten..heb al dagen geen gevoel in mijn vingers..haha! Nu ik hier in ieder geval tot april blijf, heb ik het gevoel dat ik meer contact opbouw met de werknemers bij Wema en ook met de kinderen..al blijft dat lastig met 120 meiden. 'What's my name?', vragen ze me..jah dan gok ik toch meestal..Mary/Lucy/Carol/Wanjiko/Fatuma...?
Kom nu net van het outreach project voor straatjongens in de stad..waar ik nog een zak met jongensondergoed heb gebracht, waren ze erg blij mee, en heb wat spelletjes met ze gedaan. Veel komen rechtstreeks van de straat en komen speciaal voor de lunch naar het centre. Een aantal jongens blijft niet slapen, omdat er niet genoeg plek is..dus die zitten 's nachts helaas weer op straat.

Sinds zondag woon ik in een ander gastgezin (vrouw uit Engeland die getrouwd is met een Keniaan en een huis heeft laten bouwen met slaapkamers voor vrijwilligers) samen met Anna en Sabine..

Ik geniet van het kustleven weer hier.. relaxt.. vriendelijke mensen en goddelijk fruit..oooh die mango’s kan ik de hele dag door wel eten..yummie!


Machtich dat it Fean Grins ferslein hat.. ha juster de film 'Braveheart' (ja we ha by it nije gastgesin in dvd-spiler!) sjoen..stel my foar dat it slachfjild der ungefear itselde utsjoen hat op de gersmatte!


>> Dank foar de news-update goed om te lezen dat Gerald op de kartbaan wol snel is!

>> En fierder elkenien super bedankt foar al jimme reaksjes..dogge my hiel goed!

Leafs, Beits


  • 10 Maart 2009 - 14:11

    Feikje:

    Kin my foarstelle datst genietsje kinst fan in douche nei 3 wiken kranen te sjen wêr 't neat útkomt. De bern fan de Gauster skoalle sille hiel hurd drave om safolle mogelik jild bij elkoar te krijen foar in bettere wetterfoarsjenning, ha hja sein. No mar hoopje dat it hjir freed droech is. En as Heerenveen ek syn best dwaan sil, geane wy straks nei de Kuip. In protte sukses mei alles en genietsje foaral ek - it wurdt hjir foar dy straks wer hurd wurkjen oan ferbetteringen yn de gemeente Wymbritseradiel.

  • 10 Maart 2009 - 17:58

    Jaring En Mineke:

    Wat een "leaf baaske"ik hoop dat de operatie mag lukken.Mooi dat je met het geld wat voor Pato was bedoelt hem kunt helpen.We wachten weer op je volgend bericht en wensen je alle goeds ,vr,gr,Jaring en Mineke.

  • 10 Maart 2009 - 20:04

    Astrid:

    Hoi Beitske. Toevallig zak ik het berichtje in de krant staan over de sponserloop. Dus ik uitknippen en heb het op de koffiemachine geplakt en met rood omrand. Kan iedereen het goed lezen.
    Er zijn vrijwilligers die niet goed weten wie je bent, en dan leg ik uit waarom je daar bent. En dat je daar zeer goed werk verricht. En de dames zijn onder de indruk.
    Gr Astrid

  • 10 Maart 2009 - 20:42

    Malu:

    Heeej!

    Zoo weer een nieuw verhaal, erg leuk om nieuws te lezen! Hopen dat het gaat lukken met de waterput, is echt wel nodig voor de kids!
    Lekker hoor dat je weer aan de kust zit..zo'n andere omgeving! Heel veel succes nog! Ga je binnenkort keertje bellen!

    Liefs Malu

  • 10 Maart 2009 - 20:52

    Jannie:

    Ha die Beits, wat een leuk verhaal weer, je hebt veel gedaan in je tijd in Thika. Heerlijk om je verhalen te lezen. Ik wens je nog een paar hele fijne maanden toe. Liefs en tot ziend, waar dan ook, Jannie

  • 11 Maart 2009 - 19:01

    Marina Vd Bos:

    Hey beitske,

    wat goed van die waterput zeg!! En dan dat handje van johnny johnny, jeetje, pink eraf. Toch wel heftig he.

    wema klinkt allemaal goed, ben jaloers op de mango's ;)

    geniet! ik leef(lees) met je mee!
    x

  • 11 Maart 2009 - 20:18

    Wietske:

    Wat heb jij daar al goed werk verricht en je sluit het nog af met een heel belangrijk iets,water,schoon water.Toppie en veel succes met je verdere werk.

  • 12 Maart 2009 - 20:26

    Herman:

    Heeeeeeeeeeeeeeeee Beits!
    Do hast it dêr aardich foar mekoar. Ik fyn it allegeare geweldig sa ast dat dêr dochst. Noch efkes it goeie wurk folhâlde Beitske en dan sjoche we dy hjir aanst graach wer!

    groetnis Herman en Alie

  • 12 Maart 2009 - 23:28

    Sabine:

    Hola Chika,

    Muy bien trabajo!!
    Very good job!
    Echt super wat je doet voor CRC! Keep up the good work! en vooral geniet!! Ook leuke dingen blijven doen hoor!

    Ik blijf je verhalen volgen vanuit het verre Guatemala,

    Hasta luego,
    Liefs Sabine

  • 13 Maart 2009 - 10:52

    Niels:

    blij dat alles goed gaat! goed werk doe je. En wat ben je blond!:)

  • 13 Maart 2009 - 20:48

    Enny:

    Hoi Beitske
    Lang geleden dat ik je heb geschreven, maar bleef wel op de hoogte van je doen en laten. En dan vooral van je doen!!! Knap hoor allemaal.Ook wij waren op de hoogte van de sponsorloop. via Anneke, die ons ook enthousiast maakte! Hoop dat ze veel hebben binnen gehaald voor je schoonwaterproject!Hé Beits veel succes en plezier nog. Gr Enny

  • 23 Maart 2009 - 19:19

    Marieke:

    Hallo Beitske,

    Ik ben een oud-vrijwilligster bij CRC (2006/7 en 2008) en het is erg leuk om je verhalen te lezen. Heel herkenbaar soms ook.

    Ik zou heel graag wat informatie hebben over de aanleg van een bore hole of waterput of id. aangezien ik op mijn voedselproject Ahadi (in de buurt van het nieuwe CRC) ook een put wil aanleggen. Het is vanuit NL helaas nog al lastig om achter meer informatie te komen. Als ik je zou mogen mailen, zou ik je graag een paar vragen stellen over de kosten en mogelijkheden etc. (marieke_abby@hotmail.com).

    Veel succes nog aan de kust en geniet van de kinderen!

    Groetjes Marieke

  • 25 Maart 2009 - 12:32

    Tiny:

    Hallo die Beitske,

    We lezen nog steeds met je mee Beitie! Op dit moment stort hier de hagel naar beneden. We sparen wat mooi weer op voor als jij straks thuiskomt. Succes met je werk en veel groeten van ons allemaal, doeg

  • 29 Maart 2009 - 19:32

    Els En Jan:

    Hallo Beitske,

    Prachtig al die verhalen die we met plezier lezen over wat je doet en beleeft.
    Fijn dat er ook een akief thuisfront is dat geld inzameld of bij elkaar loopt voor betere voorzieningen in Kenia.
    Als ik bij Beppe ben heeft ze het vaak over jou. Ze wil erg graag naar toe maar dat lukt niet meer zegt ze.
    Wij hopen dat je ondanks de temperatuur daar nog veel plezier mag beleven en en de mensen daar kunt helpen.
    P.S. Kwamen vanmiddag Breuer en G.A. Roorda tegen in een restuarant in Heerenveen. Je kreeg de groeten.

    Els en Jan

  • 03 April 2009 - 21:45

    Ranjana:

    Hey Beitske,

    30 a 35 graden hadden wij het vandaag nog niet in Nederland, maar het was een lekker dagje met veel zon. Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven. Wou je nog veel werkplezier wensen en lekker genieten van de omgeving en het lekkere fruit.

    Liefs, Ranjana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Beitske

Coordinator Psychosociaal Supportteam Lesbos, Stichting Bootvluchteling

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 37469

Voorgaande reizen:

06 April 2017 - 06 November 2017

Lesbos

02 Juni 2016 - 26 Juli 2016

Transmongolian Express!

02 November 2008 - 03 Mei 2009

KENYA

Landen bezocht: