Safaaaaarrriiii! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu Safaaaaarrriiii! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu

Safaaaaarrriiii!

Door: Beits

Blijf op de hoogte en volg Beitske

18 December 2008 | Kenia, Thika

Wow, wow, en nochris WAAAUUUWWIIEE!
Echt sa unwurklik sa'n safarireis... Oh ik begjin alwer yn it Frysk <<<<<

Zo onwerkelijk zo'n safarireis..ik geloofde mijn ogen gewoon niet toen we Samburu National Park in reden en we na zo'n 10 minuten oog in oog stonden met een moeder olifant met haar ieniemini baby olifantje.. waah! En een paar meter verderop zagen we een groep van zo'n 20 olifanten bij elkaar.. drinkend en liggend in de rivier..wat ik al zei: WAUW!

En jazeker Tiny, ik heb de complete big 5 gespot!
1. Olifanten dus (Bush elephants, stuk of 50, in Samburu n.p.)
2. Luipaard (niet langer dan een minuut, want toen sprong ie uit de boom en ging op jacht..In Samburu)
3. Leeuwen! (Mannetje en vrouwtje, in Samburu)
4. Neushoorns (9 in totaal, Lake Nakuru)
5. Buffels (in Samburu, maar Lake Nakuru is helemaal een waar buffelpark..)

En dat is dan nog maar het topje van de ijsberg (lees: Mount Kenya..die hebben we ook heel mooi gezien onderweg)..
Krokodillen, giraffes...en nog meer in Nakuru.

Na twee dagen in Samburu door te hebben gebracht en in een koepeltentje midden in het park te hebben geslapen, met een beveiliger met groot geweer, gedouched te hebben met bavianen (die bijna in je hokje stonden), vleermuizen in de houten wc-'pot' (dan maar in de bushbush..) en nog een bezoek aan een traditioneel Samburu dorp..gingen we op weg naar Lake Nakuru. De verwachting was dat we er eind van de middag zouden zijn..maarr een planning in Kenya is..ja bestaat het woord ‘planning’ eigenlijk wel in Swahili?! Onderweg begon ons busje raar te doen en het bleek dat de 1e en 2e versnelling niet meer werkten..die waren kapot gegaan door de (mega!) slechte wegen.. dus gingen we in z'n achteruit bij de bergen op! Hahaa..probeer dat in Nederland maar eens op de veluwe! Maar dat hield de versnellingsbak ook nie lang vol dus uiteindelijk stonden we stil, letterlijk in the middle of nergens! Al snel kwam ere en truck aan gereden, met arbeiders op weg naar huis. Zij boden aan om ons te slepen, wij helemaal blij! Deze blijdschap was echter van korte duur, want na zo’n 500 meter hield ook deze truck ermee op en hebben we ‘m nog een eindje geduwd in de hoop dat de motor weer aan zou slaan..tevergeefs. Na de truck in de bern te hebben geduwd, stond een volgende vrijwilliger klaar, een pick-up truck. Kabel weer vast en nu hadden we meer success. Alle arbeiders van de andere truck sprongen in de laadbak en zo kwamen we aan in Nyahururu. Inmiddels was het al donker en dat betekend hier dat je zoveel mogelijk binnen moet blijven.. helemaal deze dag, want het was de nationale onafhankelijkheidsdag van Kenia (12 december). En dan wordt er vrij tot zeer veel gedronken. Net als toe bekend werd dat Obama tot president van de VS was verkozen..party party! En nog steeds als we ergens komen wordt ons gevraagd of we uit America komen en wat we van Obama vinden. In de lokale bars wordt regelmatig the ‘Obama-song’ gedraaid, kennen jullie die ook? ‘Barack Obama, Barack Obama, say what.. What?’, in regae versie. Echt grappig! Maar we zijn nog in Nyahururu en daar zijn we die nacht ook gebleven in een hotelletje. De volgende dag hebben we daar de Thompson Falls, hoogste watervallen van Kenia (72 meter) nog bekeken en vervolgens met een vervangend busje naar Lake Nakuru. De chauffeur rook niet bepaald fris uit zijn mond en nam alle drie de zitplaatsen voorin in bezit, dus dat was niet echt een succes.. met een safaribusje zie je veel meer, dus we waren heel Blij toen Moses (ons eigen driver) eind van de middag weer aan kwam rijden! We hebben ons tripje met een dag kunnen verlengen, omdat we anders niet alles konden zien in Nakuru. En het is daar werkelijk prachtig! Mega veel flamingo's (Lake Nakuru wordt ook wel het roze meer genoemd), crownbirds, marumba vogels, pelikanen, hyena, bavianen, veel andere soorten aapjes..- hoo de stroom foel ut, mar se ha hjir in generator! Vieww..- eehm..nijlpaarden, jakhalsen en niet te vergeten een prachtige natuur! Na een gezellige avond in een jeugdherberg midden in het park.. onze driver (wie een echte Samburu is) heft traditionele liederen gezongen en wij hebben onze nationale trots: ‘De volgeltjesdans’ gepresenteerd!
Van Nakuru naar Thika hebben we geen problemen meer gehad met onze Nissan bus, maar in Thika hield ie er weer mee op.. Hij staat hier nu nog steeds, ik heb de versnellingsplaat gezien..net te sunich..dat we daar Thika nog mee gehaald hebben!
Afscheid genomen van Malu, want zij is nu op reis met haar moeder door Tanzania. (ze schrijft dat het daar prachtig is, ‘het echte afrika’, dus wie weet moet ik de komende maanden ook nog maar eens die kant op..).

De dagen in CRC vliegen inmiddels alweer voorbij en geen enkele dag is hetzelfde.. Zo kwamen we gister terug van zwemmen met een groepje kinderen en zitten er drie grote meiden in de woonkamer. Ik nam aan dat ze familie waren van een van de kinderen (veel mensen zoeken hun familie op in deze dagen rond Kerst en oud en nieuw). Maar even later horde ik dat ze gered waren door the childrens department, omdat ze besneden zouden worden en dat is (gelukkig!) illegaal in Kenia.

Bij Rebecca is een hersenscan gedaan waaruit bleek dat haar hersenen voor een deel beschadigd zijn (dnaar oorzaken ervan is het gissen: blootstelling aan alcohol/drugs op jonge leeftijd, hard geslagen op haar hoofd..) en er zijn symptomen van epilepsie gevonden. Nu is ze bij de psychiater geweest, maar daar gaan ze of net doen alsof ze slaapt of heel hard huilen.. moeilijk.

En.. er is een baby geboren! Het meisje van 18 voor wie we het verblijf in een centrum in Ruiru betaald hebben heft een meisje gekregen! (Zie foto) Super mooie baby, maar de bevalling is ongelovelijk verlopen: Frida (social worker) had haar naar het ziekenhuis gebracht, zodra de weeen begonnen. Maar nadat zij ‘s avonds laat naar huis was gegaan hebben ze het meisje, met heftige weeen, de deur uit gezet! Ze is buiten helemaal alleen bevallen en daarna terug gegaan naar het ziekenhuis, waar ze haar weer op hebben genomen, omdat ze veel bloed verloor.. Ik heb er geen woorden voor hoe er hier met mensen omgegaan wordt. Alles wat de moeder nodig had om de baby te kunnen verzorgen (en zichzelf) heb ik samen met Frida gehaald en betaald van sponsorgeld. We zullen haar blijven volgen en, voorzover mogelijk, ervoor zorgen dat ze goed behandeld wordt..

De komende weken zullen in het teken staan van Kerst en verhuizing, want hopelijk kunnen we binnen twee weken naar het nieuwe huis! Sam (onze kok van safari) heb ik gevraagd of hij met graffiti muurschilderingen wil maken in de slaapkamers voor de kinderen en het hek zal hij gaan opvrolijken (daar wil ik ook een deel van het sponsorgeld voor gebruiken als jullie dat goed vinden?!).

Oant safier!

Leafs en tige tank foar al it jild en oare stipe wer’t ik hjir moaie dingen mei dwaan mei!

Beitske

• 18 December 2008 - 08:44

Namkje:

Ooh wat in popke dy baby!
    ungelooflik hoe die te wrald komme moast..
    bin jaloersk op dyn big 5! Machtich!
    Nam.

• 18 December 2008 - 09:18

Anny:

Hoi Beitske, wat belibbest in soad!!Foaral dat ferhaal fan dy befalling is yndrukwekkend.Sels bin we fol ferwachting fan ús earste lytsbern en ik moat der net oan tinke dat Gerlinde sa befalle moast..
    Geniet mar fan alle moaie dingen en sterkte as it wat dreech is!
    En dat sponserjild komt echt goed te plak!
    waarme krystdagen en groeten Albert Jan en Anny

• 18 December 2008 - 11:40

Geke:

Wat een avontuur meid.
    In nederland is alles geregeld van het wiegje tot het graf. Het is dan ook moeilijk te bevatten dat in 2008 er nog zoveel ellende bestaat. De natuur is overweldigend! Wees voorzichtig en geniet van je tijd aldaar. Liefs Geke

• 18 December 2008 - 12:42

Klaas:

He Beitske, mooie avonturen op safari! Is daar een safari ook niet voor, om spannende dingen te beleven?
    Ik denk dat je het geld moet besteden aan wat jij denkt dat goed is. Jij bent daar, jij kunt het inschatten wat waar nodig is en waarom. Gezond verstand genoeg. En als ik dat van die bevalling lees, dan is het vast goed besteed! Sterkte en succes daar verder. Hier wordt aan je gedacht. (lijkt me trouwens gek om in de tropen kerst en oud en nieuw te gaan vieren)

• 18 December 2008 - 16:45

Karlijn:

he Beitske,
    wat super om je verhalen te lezen! Ik beleef bijna zelf mijn reis opnieuw. Ik ben ook op safari in Samburu en Lake Nakuru geweest, maar had minder geluk met het zien van een luipaard. Het WAUW gevoel is sterk herkenbaar.

Succes met alles en ik kijk uit naar je volgende brief.
    Groetjes Karlijn

• 18 December 2008 - 18:41

Jaring En Mineke:

Beste Beitske.
    Wat een machtig verhaal over de safari,zou bang zijn voor al die wilde beesten.Wat een lieve baby,alleen haar geboorte is alles behalve lief te noemen.Hoop dat jullie nog iets voor hun mogen beteken.
    We wensen je met alle anderen een gezegende kerst.
    Vr gr Jaring en Mineke.

• 18 December 2008 - 20:05

Willem:

hjir in bericht fanút gau
    Moaie en yndukwekkende ferhalen alle kearen, in hiele belevenis.. hoopje dat de rest fan de "reis"ek goed ferrinne sil en dast noch in soad goed wurk dwaan kinst. We winskje dy goede dagen ta ..
    groetnis Dideuwkewillenannamaritjildoutwijnstra.
    ps. mei dieuwke giet it goed, 20 wiken echo wie dik yn oarder, we hoopje dat de poppe der is ast do wer thús komst

• 19 December 2008 - 07:41

Bram(ber):

Hoi Beitske,
    Se fiere dus der ek kryst, of tenminste nei dien ferhaal oer dat minsken elkoar opsykje ensa mei de kryst, dat wist ik hielendol net. Wol leuk om te witten. Foar dy sil it dien earste kryst wol weze by in oangename temperatuur. It wurdt hjir steeds kalder, sa ek yn it hearefean stadion, en dat komt net allinich fan it waar. De leste wedstriid is dan wol wun (kompetisje) mar it giet noch net sa at it moat. Ast straks werom bist moast der mar snel wer hinne, we kinne alle stipe bruke!

Goeie krystdagen der!

Bram

• 19 December 2008 - 11:24

Astrid:

Wow, Beitske, wat een verhaal. Ik weet wel zeker dat wanneer je weer terug bent in Friesland je wel weken nodig hebt om dit alles te verwerken. al die indrukken.
    Je doet daar geweldig werk, blijf schrijven en laat ons genieten van je verhalen.
    Groeten van ons allemaal uit het ziekenhuis.

• 19 December 2008 - 20:14

P En M Greidanus:

Wat in aksje. Binne de dagen wol lang genoch?
    Sist yn in oare sfear kryst mei meitsje, lyket us in hiele bysundere ervaring.
    Folle moed en fertier.

Groet Pieter en Maaike en de bern

• 20 December 2008 - 21:44

Jannie:

Ha die Beitske, wat heerlijk om je verslagen te volgen. De afari was geweldig lees ik, jij bent een bofferd, je hebt de big 5 gezien. Ik mis nog steeds de luipaard in mijn rij... alleen gezien in Safari Park van Nairobi, maardat is niet echt. Ik wens jullie veel succes met de verhuizing en ik hoop van harte dat de kinderen het goed hebben in hun nieuwe tehuis/ thuis! Maak er fijne Kerstdagen van. Ik wens je liefde, vrede en gezondheid toe, ook voor allen die je llief zijn in Thika. Geniet vanalles en ik vind het geweldig zoals jij het allemaal oppakt en beschrijft aan ons. We leven en voelen met je mee. Dankjewel. Lieve groet Jannie

• 22 December 2008 - 08:27

Jan B:

Hey Beits,

Dat jimme in Luipaard sjoen hawwe yn it wyld no dat komt net sa faak foar.

Dat fan dy baby is eins my gjin pen te beskriuwen mar ik winskje dy Noflike krystdagen in lokkoch nijjier en fansels noch in protte plezier

Jan

• 22 December 2008 - 18:05

Malu:

haaaj Beitske!!

Hier een berichtje van mij vanuit Dar es Salaam! Echt leuk om je verhaal te lezen, was even bang dat het in het fries was, maar gelukkig niet! Wat is het zusje van warimo lief zeg!! jammer dat ik haar niet gezien heb, erg slecht dat ze haar er zo uit hebben gezet, belachelijk!!!!kan en mag toch niet?! en dan die 3 meiden, vreselijkl, zijn ze eigenlijk nog steeds in crc?? nou ben benieuwd of de verhuizing gaat lukken, hou me op de hoogte, moet wel weten waar ik naar toe moet als ik terugkom, haha! en voorzichtig met de koffer he;)
    Doe rustig aan daar, tot snel!!

liefss

• 23 December 2008 - 12:02

Ynke:

hallo Beitske,wat een prachtige en indrukwekkende verhalen, leuk om te lezen.Doet me denken aan de tijd toen ik zelf in Kenia ben geweest en ook dezelfde plaatsen heb bezocht(Fort Jesus, lake Nakuru)Heel veel succes met het bijzondere werk wat je daar doet en fijne kerstdagen en alvast alle goeds voor 2009 toegewenst.h.gr.van Ynke

• 24 December 2008 - 13:22

Sicco:

Blauhûs, 24 desimber 2008

Beitske,

Ek hjir is it hast Kryst en baby tiid!

Op myn nijste CD stiet it nûmer 'Sliepe': Sliep no mar berntsje, de dei is foarby. No net mear tinke, wy passe op dy.
    Sliep, nim har mei. Nei it lân fan de blommen.

Beits, jimme binne dy blommen!

Faar sa fierder op safari.

Sicco