Aksje Pato en mear..! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu Aksje Pato en mear..! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu

Aksje Pato en mear..!

Door: Beits

Blijf op de hoogte en volg Beitske

07 Januari 2009 | Kenia, Thika

Minsken, mensen, people en de rest..

We hebben het geld voor Pato's operatie + fysiotherapie al binnen! Dankzij jullie geweldige donaties hebben we Pato vanochtend al naar het ziekenhuis kunnen brengen voor een uitgebreid pre-operatief onderzoek. Hij is zelf erg enthousiast over het feit dat hij aan beide armen geopereerd gaat worden. Hij heeft nog een lange weg te gaan, vanochtend begon hij al te gillen toen de verpleegkundige een drupje bloed uit zijn vingertopje wilde prikken.. Maar de grote smile waarmee hij op het ziekenhuisbed lag (zie foto) zegt wel genoeg.. Morgen halen we Pato weer op en gaan we met de arts een operatieplan opstellen.. nee ik zal me niet met de chirurgische handelingen bemoeien. Maar hopelijk kan hij z.s.m. beginnen met de operaties, zodat ik zelf de resultaten kan zien (en jullie dus ook!) voordat ik weer terug vlieg naar F.A. (Fryslan Airport).

Ik hoop dat jullie allemaal een mooie kerst en oud en nieuw hebben gehad.. hier was het super! Met de Kerst kadootjes aan de kids gegeven, uitstapje naar een speelpark gemaakt en veel om het kampvuur gezeten, ook omdat we 5 dagen lang geen stroom hadden. Met oud en nieuw hebben we oliebollen en mandazi's (Keniaanse oliebollen) gebakken en voor CRC en straatjongens die opgevangen worden door Action for Children (onze buren) flinke pannen spaghetti bolognese gekookt. We hadden een DJ ingehuurd en de hele middag en avond staan dansen met z'n allen! 'Party party' of wat ze hier zeggen: 'Boogie boogie'!

Afgelopen zaterdag hebben we alle spullen + kids van CRC verhuisd! Dat was een flinke klus, maar het is allemaal goed (ingepakt en weer)uitgepakt! De kinderen zijn mega enthousiast en raken niet uitgespeeld in en om hun nieuwe verblijf, waar ook (swart bonte) koeien, geiten, kippen en honden gehouden worden. Zo kan CRC van eigen eieren en melk gaan consumeren en in de toekomst wellicht inkomsten hieruit halen.
Alles vrijwilligers overnachten we eerst nog in het oude huis, omdat ze in de nieuwe omgeving nog niet erg gewend zijn aan mzungu's (blanken) en waar blanken zijn is veel geld te halen, denken ze en is in verhouding met hun inkomens, ook waar. Zodra zeker is dat het daar veilig is voor ons kunnen we daar ook 's nachts blijven.
Toen we zaterdagavond weer in het oude huis terug kwamen werden we akelig verrast met een heel spoor van eten door het hele huis.. door kapotte ramen was familie aap naar binnen geklommen en hebben ze welgeteld 2 complete zakken chips, 2 broden en een pak sultana's meegenomen..! Nu snap ik waar die uitdrukking vandaan komt: 'Brutale aap!', haha! Nou ja, we hebben er van geleerd en alles hermetisch afgesloten.

Aan mijn verblijf in CRC komt al bijna een eind.. Ik heb contact met een centrum voor straatmeisjes aan de kust (Mombasa), waar graag als vrijwilliger aan de slag wil. Zodra dit vast staat zal ik meer info op de site zetten, voor nu kunnen jullie op www.wemacentre.org kijken.

Heel heel erg bedankt voor jullie (financiele) steun!

Ik hald jimme op'e hichte!

Leafs, Beits

• 07 Januari 2009 - 19:32

Jaring En Mineke:

Leafe Beitske.
    Wat ben ik blij dat het geld voor de operatie er al is.Nu maar hopen dat het allemaal goed komt met Pato.
    We wensen je nog een goede tijd.
    Vr.gr. Jaring en Mineke.

• 07 Januari 2009 - 22:15

Geke:

Fijn voor jullie dat dat gelukt is.!
    Wat een pracht kerel zeg.

• 08 Januari 2009 - 13:13

G & G Kamstra:

Leave Beitske,
    Justerjûn hearden wy fan dyn Mem foar it earst oer Pato. Wy ha net mei dien om't wy it noch net wisten. Spitich, mar prachtich datsto dit ek wer oanpakt hast. In soad súkses hear. Yn koarten krigest in "echte" brief fan ús op dyn nij adres.
    Doech leave Beits. Knuffel fan Germ en Grytsje.

• 09 Januari 2009 - 11:24

Betty Minks:

Een Goed en Gezond 2009 en heel veel succes in Mombasa.

Liefs en groeten van
    Betty

• 09 Januari 2009 - 23:04

Willem:

geweldich dat it allegearre slagge is. hoopje dat it undersiek goed ferrint en de operaasje/revalidaasje fansels. omdast do it fregest sil ik no efkes fertelle hoe't ithjir giet... it is hjir op it heden winter. bin de aldfeart al ut west mar noch net in koek en sopie tent oantroffen (spitich), miskien moarn
    kryst en ald en nij wiene we siik dus neat belibbe...... it giet wer optimaal mei us. we haawe it sicht op mem, it giet fest goed mei har. altiid op de kletter sjogge har net faak. tige de groetnis fan dieuwkewillemannemaritenjildou

• 09 Januari 2009 - 23:12

WiepHuisman:

Hoi Beitske;
    Mooi dat wij sa sjen kinne hoe as it dij dêr giet.Prachtig datst de minsken en foarol de bern dêr sa helpe kinst
    dy dat nedig ha.
    En no ek wer mei Pato.
    Soks is wol tankber wurk tink.Wij winskje dy in soart seine mei hwatst
    dêr dochst.
    Tige de groetnis fan ûs.
    Piet en Wiep.

• 10 Januari 2009 - 11:16

Jannie:

Ha die Beits, wat heb je veel meegemaakt in Kenia en wat heerlijk dat je je zo hebt ingezet voor de kinderen van CRC en KOP. Ik ben zo benieuwd naar alles en verheug me er op om in maart alles weer te mogen meemaken. Is het nieuwe CRC mooi en groot genoeg voor de kids? Wat zullen ze genieten van alle nieuwe dingen, maar wat zullen ze ook moeten wennen, zo ver weg van het centrum. Ik ben benieuwd, wie weet zie ik je in maart nog even terug in Thika. Geniet van je reis en veel geluk, all the best, Jannie (Jammer dat je het schaatsen moet missen, het is een ware happening in Holland, vooral in Friesland)

• 10 Januari 2009 - 19:10

Feikje:

Beitske is sneon-te-jûn (10-1) ôfreisge rjochting Mombasa. Nimt dêr even in koarte fekânsje en kin op de 19e begjinne mei har folgjende projekt.

• 11 Januari 2009 - 10:12

Beppe Froukje:

Beppe seit: ik hoopje datst der noch in goede tiid ha silst en datst in soad learing en ûnderfining op dwaan meist. Hja hopet dy yn maaie wer yn goede sûnens te sjen.

• 16 Januari 2009 - 12:42

Gerben En Sytske:

Goeie Beits,
    Wat in goed wurk dochsto dêr en wat in soad ûnderfinings silst opdwaan op dyn fiedere reis troch it libben. Do hast al heard dat de demokrasy mooglik straks wer in berop op dy dwaan sil. De fryske plaknammen is mislearre, CDA en PvdA binne der foar omlizzen gien, nei't se earder wol foar wiene.Wat moat je der mei... Wy binne wer goed thus kommen nei in prachtige fakânsje yn Nij Seelân, der fertelle wy letter wol oer. Sûnens en woltier tawinske fan ús út Gau o sorry út Gauw

• 16 Januari 2009 - 15:47

T.en W Cnossen:

No wy sjogge us de eagen ut Beitske Wij hiene no in hiel skoft net sjoen mar wij fyn it geweldich wot sto der dochst Toi,toi en stekte by alles wotsto dochst . w en tjep cnossen