Swaai swaaai.. - Reisverslag uit Thika, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu Swaai swaaai.. - Reisverslag uit Thika, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu

Swaai swaaai..

Door: Beits

Blijf op de hoogte en volg Beitske

23 Februari 2009 | Kenia, Thika

Na ons vorige bericht ben ik met mem nog twee dagen in Mombasa gebleven, waarvan mem een hele dag onder de ventilator heeft gelegen..30 graden, heerlijk toch?!

Maandag zijn we in de bus naar Malindi gestapt, dat was zo’n 3 uren rijden. Op het busstation daar in een tuktuk gestapt (net of waren we in Azie) naar het Marine National Park. Bij dit park verhuurden ze banda’s (soort chalets) waarin we 3 nachten zijn verbleven. We zaten op 1 minuut loopafstand van de Indische Oceaan (vandaar al die tuktuk’s waarschijnlijk), met een mooi strand..vol Italianen die allemaal luxe villa’s aan de kust bezaten. Deed enigzins mafia-achtig aan, maar daar zal ik verder niet over uitweiden voordat ze me achterhalen ;) De eerste twee dagen daar hebben we heerlijk gerelaxed en het stadje bekeken, al viel er niet veel meer te zien dan een aantal (lees 10.000) moskee’s, veel auto’s en uitlaatgassen..
Op dag 3 in Malindi zijn we met een stel (Belg en Nederlandse uit Zuid-Afrika) gaan snorkelen in het Marine Park.. echt een prachtige onderwaterwereld, met honderden verschillende vissoorten in de meest uiteenlopende kleuren.. Op al het informatiemateriaal dat we van het park kregen stond vermeld dat staan op het koraal ernstige beschadiging toebracht (zowel aan het koraal als aan jezelf..auwtsj!), net als het zwemmen met flippers en de vissen mochten onder geen beding gevoerd worden.. Natuurlijk had ik net zo lang gezocht en onderhandeld (tot grote ergernis van memmie..hehe) tot ik de goedkoopste boot met snorkels had gevonden.. Dus hadden we een boot die bij elkaar gehouden werd met wat stukken hardboard, een buitenboordmotor die met fietsbanden en touwtjes heel goed zijn werk deed, snorkels met bezinesmaak en schimmel en twee 'captains' die een zeester in de boot gooiden, rustig op het koraal gingen staan uitrusten en oud brood mee hadden..voor de vissen. Zelfs het koekje dat we ze gaven ging naar de (bijna) haaien..(sommigen hadden best grote tanden). Na een korte discussie over waarom een christelijke vrouw beter moslima kon worden wanneer ze met een moslim trouwde in plaats van andersom.. daar kwamen we niet uit, al was het voor Ali en Mohammed glashelder, zijn we weer naar het strand gevaren.

Zo was het alweer donderdag en tijd om in de bus te stappen, terug naar Thika! 7 am ingestapt, 8.30 pm er weer uit.. jaiks, we hadden bijna doorzitplekken!
Anyway.. vrijdag hebben mem en ik meegeholpen op het outreach project in de sloppenwijk Kiandutu, op het Health checkpoint. Mem heeft de patienten zitten rapporteren bij nurse Teresa en ik heb intake gesprekken gedaan met vrouwen die zich wilden laten steriliseren, in het kader van het family planning project. Beide vrouwen hadden al vijf kinderen en werden nu door het health checkpoint geadviseerd zich te laten steriliseren, omdat anticonceptie op lange termijn lastig is en wanneer er al geen geld is om goed voor de huidige kinderen te zorgen...
Mem heeft tientallen patienten gezien in een paar uur tijd en de nurse was erg blij met haar hulp.

Na de lunch (rijst met doperwten) zijn we naar CRC gegaan, waar we Malu erg zwakjes aantroffen..geveld door een parasiet in de darmen en een bacteriele infectie. Zaterdag hebben we nog wat souvenirs geshopt en een afscheids- / valentijnsdiner gehad met z’n vieren.

En toen was de dag alweer aangebroken om de familie weer uit te zwaaien…en helaas moest ik nu ook afscheid nemen van Malu, die met hen mee vloog terug naar The Netherlands, omdat ze erg zwak was en daardoor niet veel aan haar laatste weken in Kenia zou hebben.

Ik vond het wel moeilijk om in mijn eentje achter te blijven… maar eenmaal terug in CRC werd ik weer omringd door 35 kids, van wie de meeste hun familie waarschijnlijk nooit meer zullen of willen zien..

Nu blijf ik eerst weer twee weken (nu nog 1 week dus) in CRC, waar ik in afwisseling met Shalin (andere vrijwilliger uit Nederland) 5.15 uur ‘s ochtends brood sta te smeren, de jongste kids daarna naar school breng (zo’n 15 minuten lopen, maar met hun tempo minimaal 45 minuten), ‘s middags weer ophaal, kortom weer terug in het ‘oude’ ritme. Naast de huishoudelijke taken, ben ik bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden voor een grondwatervoorziening voor CRC. Er is hier al meer dan twee weken geen stromend water en problemen met de watervoorziening zullen in de toekomst ook voort gaan duren. Aangezien voldoende stromend water erg belangrijk is voor de hygiene en dus gezondheid van de kinderen willen we een borehole laten aanleggen, zodat CRC zelf controle heeft over de watervoorziening van het huis en de koeien, geiten, kippen en moestuin.

Bij KOP zijn we bezig een dagopvang voor kinderen met een (of meerdere) beperking(en) te realiseren, zodat hun ouders niet aan huis gebonden zijn en voor inkomsten kunnen zorgen.. Genoeg te doen dus.

Oant gau!

Beits

• 23 Februari 2009 - 13:39

Namkje:

He Bee!
    It hurde wurk ropt wer hear ik wol! kin my foarstelle dat it wol even wenne is, wer alinne!
    Leuk hi, dat we buorlju wurde! Miskyn is dr idd wol in kâns dat we mekoar moetsje kinne.. soe machtich wêze natuurlik! Al tink ik wol dat my in fiifdaagse 9 tot 7 wurkwike te wachtsjen stiet, mhumhumhu... dr is fêst noch wat tiid om te reizgjen!!
    He sukses frou, oant gau!
    Leafs, Nmmr.

• 23 Februari 2009 - 16:49

Douts:

Hé Beits!

Fijn datst do wol hielendal sûn en happy bist. Ik hie fan dyn mem de ferhalen al hjert.. Wat hest it moai net?! Helemaal top!
    Dyn ferhalen meitsje my ek wer sin yn reizigjen krijen :D.

Respekt foar de dingen dy'st do der dochst. Yn soms sa'n útsichtleaze situaasje probearje jim der toch wat fan te meitsjen. Geweldich!

Súkses der!

Leafs Douts

• 23 Februari 2009 - 17:00

De Boech In Rijs:

Jellie;
    Wanneer kom je terug? Ik mis je.

Mariska;
    Ik mis je en we hopen dat je weer terug kan mailen.
    Naar de Boech he.

Sharon;
    Mis je en kom gauw terug.
    Ik vind het leuk dat je dat voor de kinderen doet daar.

Jantje;
    Hoi Beitske,

Wat een mooi verslag zeg, en wat een bijzondere foto's en dingen maak je mee, we hebben het gelezen en gezien. Heel veel plezier en knap wat je daar allemaal doet.

Groetjes van de Boech.

• 23 Februari 2009 - 18:53

Astrid:

Hoi Beitske, wat doe je daar geweldig werk, we zijn trots op je. Heb je mem al even gesproken over hoe je het daar hebt. Groeten van ons allemaal.
    Astrid

• 24 Februari 2009 - 03:40

Astrid:

Hoi Beitske,

Ik ben alweer even terug maar blijft leuk om je site te volgen. Wat heb je alweer een hoop meegemaakt. Moet ontzettend jammer voor je zijn dat Malu naar huis moest, even een omschakeling! Hoe gaat het met de kids? Zijn ze gezond? Vervelend dat er geen stromend water is maar weer een leuke uitdaging erbij. Heel veel succes met alles wat je doet en nog een mooie tijd!

Groetjes Astrid

• 24 Februari 2009 - 06:55

Janneke:

Hey Beitzz!

Wat klinkt dat allegjer aanlokkelik (?) sis!
    Wat machtig datst dit allegjer dochst! ..en no efkes allinnich noch wol!

Ik ha in wykje fakansje; hearlik!

Meitsje der wat moais fan der en genietsje foaral!

Tutsje
    Janneke

• 24 Februari 2009 - 12:27

Jannie:

Hoi Beitske, wat zal je het allemaal missen en wat heb je ontzettend veel leuke en goede dingen gedaan. Je hebt ze werkelijk weer wat verder geholpen, goed hoor. Jammer dat je Malu moet missen, zo ziek als ze is, gelukkig knapt ze weer wat op vertelde ze. Nog een paar weken en ik ben er weer, wat mis ik het allemaal, vooral de kinderen en de mensen van daar. De tassen zijn alweer gepakt en vol met nuttige spullen voor daar. Ik heb geld voor de sterilisatie van 19 vrouwen intussen, zo geweldig dat men hier aan mee wil doen, volgende week staat het weer in de krant. Ik ga je bellen daar. Veel geluk, dikke kus, Jannie

• 24 Februari 2009 - 13:40

Jaring En Mineke:

Ha die Beitske.
    We hebben afgelopen zondagavond met Froukje gepraat ze was nog onder indruk van hun bijzondere vakantie.Dit was op de verjaardag van Hanny.Hier alles goed.We vinden het altijd mooi om jou brieven te lezen.Tot de volgende keer J en M.

• 24 Februari 2009 - 14:03

Klaas:

He meid,
    Still going strong zo te lezen. Mooi stuk wat je hebt geschreven.
    Werkse daar nog een tijdje en er wordt aan je gedacht

• 27 Februari 2009 - 20:24

Audrey:

Je kent mij niet maar ik was in oktober met Jannie mee en bij mij kwamen al die moeders met kinderen met een beperking. Wat ontzettend leuk te lezen dat je ook met deze kinderen in de weer bent waar ik in oktober mee ben begonnen.

• 02 Maart 2009 - 18:54

Wybren:

He!

Gouden dwaande do!

Omdat je der somtiden ferlet fan ha, efkes wat nijskoppen ut Nederlan:

- Onderzoek naar antirookprik voor rookverslaafden
    - Zwolle stuurt trainer Everse weg na 'bitterballenincident'
    - Beurzen Europa wederom diep in het rood
    - Advocaat blijft weigeren op te staan voor rechter

Mar ek in soad moai nijs hear!

- Polderbaan weer open
    - Amfibieën kondigen lente aan
    - Gezamenlijke aanpak dementie werkt
    - Gerald Sibon snelste op kartbaan

Bliuw ek geniten at it heal kin,

Wyb.

• 06 Maart 2009 - 14:13

Betty :

Hoi Beitske,

Geweldig wat je allemaal voorelkaar krijgt daar!
    Makkelijk gaat het niet altijd maar super hoor.
    In de wandelgangen tref ik soms jou mem en hebben het dan even over je belevingen.
    Beitske ga zo door en we zien elkaar weer in mei.

Groeten uit Sneek

• 10 Maart 2009 - 10:07

Geke:

Wat geweldig toch dat we alles op de voet kunnen volgen. Mede door jouw uitgebreide verhalen. Super Beitske
    (heb je mem ook al even gesproken)