2 wiken Kenya - Reisverslag uit Thika, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu 2 wiken Kenya - Reisverslag uit Thika, Kenia van Beitske - WaarBenJij.nu

2 wiken Kenya

Door: Beits

Blijf op de hoogte en volg Beitske

18 November 2008 | Kenia, Thika

Goeie goeie!
Ik sil oerstappe op Hollansk..want in fertaling derunder kostet tefolle tiid..

Heel erg bedankt voor alle reacties en post! Fijn om te weten dat er zoveel mensen meeleven..

Even een kort berichtje want we moeten zo de kinderen van school halen.. Deze week nog en dan hebben ze zomervakantie, denk je dat net gehad te hebben..haha!
Ze hebben 6 weken vrij en de eerste weken zit ik hier met nog 1 andere vrijwilligster (Malu, 24 jaar). Dus dat wordt flink aanpoten met alle 34 kinderen thuis.

Met Malu en 2 jongens die voor CRC werken zijn we een paar dagen naar Mombasa geweest, heerlijk om er even tussenuit. En voor de jongens (John en Geoffrey) een kans om de kust te zien, zelf kunnen ze zich dat niet veroorloven. In Mombasa was het tropisch warm en erg mooi. We hebben Fort Jesus bezocht, het oude gedeelte van de stad en uiteraard het strand! Op de heenweg kwamen we 2 Zweedse jongens tegen die ook met ons mee zijn gegaan. Ook hadden we de luxe om een paar dagen in een Beach Resort te verblijven, omdat de eigenaar ons als vrijwilligers een flinke korting gaf.

Gister zijn we terug gekomen..de kinderen kwamen al aanrennen toen ze ons zagen aankomen. 34 knuffels later zaten we weer in ons oude ritme..maar met nieuwe energie en een leuke (ietwat rode) teint! (Ook al hadden we ons 5 keer ingesmeerd met factor 20..).

Voordat we weggingen hadden we een special school voor kinderen met een beperking bezocht. In eerste instantie om te kijken of het een geschikte plaats van voor een jongetje van CRC. De directeur vertelde ons dat er nog 10 plaatsen vrij waren..en Malu dacht meteen aan de gehandicapte kinderen die ze in de sloppenwijk van Thika (Kiandutu) had gezien. Veel ouders houden deze kinderen binnen..en er zijn geen mogelijkheden voor hen om zich enigzins te kunnen onwtikkelen. Vandaag hebben we deze kinderen en hun ouders bezocht om hen in te lichten over de school. Donderdag as. hebben we een informatie bijeenkomst voor heb gepland..waar ook een social worker, de directeur van de school en iemand van een intake-bureau voor mensn met een beperking bij aanwezig zullen zijn. Zo hopen we iets te kunnen doen voor deze kids.

Ook hebben we vorige week een bezoek gebracht aan het overheidsziekenhuis hier in Thika. De medische zorg is daar gratis voor de mensen (overheid betaald), maar de omstandigheden waarin die zorg wordt verleent zijn niet super. De reden dat we erheen gingen was een vrouw/meisje van 18 die hoogzwanger was en al 4 weken voor het ziekenhuis op een bankje leefde, met haar 2 jaar oude kind. Haar man had haar verlaten voor een andere vrouw en ze was vanuit Maralal (Jaja..uit het boek de 'Blanke Masai') naar Thika gelopen in de hoop haar oma te vinden..deze was echter 3 maanden geleden overleden en nu had ze niemand meer.
We hebben er met de social worker (Frida) voor gezorgd dat ze opgenomen werd wegens lage bloeddruk en dochtertje verblijft nu tijdelijk bij ons in CRC (we zitten al ruim over het maximum aantal kinderen..maar ja..lang verhaal).

Op de kraamafdeling mochten we op de kamer met pasgeboren kindren kijken. Er lagen in totaal zo'n 15 baby's waarvan er 6 achtergelaten waren door de moeder... Echt ongelovelijk! Direct na de geboortes waren de moeders uit het ziekenhuis gevlucht.. Heel moeilijk om naar die lieve baby'tjes te kijken en dan te beseffen dat ze nu al alleen op de wereld staan. Ook zijn er moeders die hun kinderen voor 10.000 shilling (=100 euro) verkopen..aan God mag weten wie! Frida is bezig om hier werk van te maken, in samenwerking met een paar journalisten.

Ik ga proberen morgen foto's op de site te zetten van de afgelopen 2 weken. Voor andere foto's (van voor mijn komst) en verhalen kunnen jullie op malutje.waarbenjij.nu kijken.

En mijn goede Keniaanse nr. is dus: 00254 7155 727 46.

No dochs noch in aardich lang berjocht.. no moatte we echt fuort.

Kwaheri (= oant sjen)

Beits

Ps. Thika United hie mei 1-0 wun en ik hie de trainer frege om de bern fan CRC in training te jaan, wat hy foarige wike dien hat, wie super! Hy komt ynkoarten wer en is ek trainer van in nasjonaal dameselftal..dat biedt perspektyf!


  • 18 November 2008 - 11:44

    Gerdien:

    beits! wat gaaf om te lezen! kheb je al zolang niet gesproken, maar blijf zo toch op de hoogte van het geweldige werk dat je aan het doen bent!
    Ikzelf start in januari met een DTS van jeugd met een opdracht in Amsterdam (samen met seth) mischien kom ik je nog eens tegen in een of ander land ;)
    Heel veel succes!
    liefs gerdien

  • 18 November 2008 - 11:54

    Namkje:

    Haha Machtich! moast noch wol even fan nasjonaliteit wikselje om mei te dwaan yn 't keniaansk olvetal.. of net?! Super wat in wurk ast der fersetst! doch de bern de groeten!
    Leafs, Nammer.

  • 18 November 2008 - 11:55

    Namkje:

    Haha Machtich! moast noch wol even fan nasjonaliteit wikselje om mei te dwaan yn 't keniaansk olvetal.. of net?! Super wat in wurk ast der fersetst! doch de bern de groeten!
    Leafs, Nammer.

  • 18 November 2008 - 11:55

    Maria:

    Hey beits!!
    Geweldig dat het in het nl is dat lezen ging wat moeilijk,verstaan is makkelijker haha..
    Fijn dat jullie het daar warm hebben in dit kikkerlandje regent het namelijk aardig.
    We hebben zat helaas 3-0 verloren we missen je.
    Ik hoop dat je je draai een beetje hebt gevonden daar succes verder..

    groetjes maria.

  • 18 November 2008 - 11:55

    N.:

    Oh, bytsje te entûsjast.

  • 18 November 2008 - 12:08

    Reinschje:

    Moai om wer op de hichte te wêzen. Foaral it feit dat der baby's achterlitten wurde troch de memmen greep my oan. Of dat hja ferkocht wurde.O sa begrutlik en wat in fertriet om net te sjen hoe't dyn bern opgroeit.

  • 18 November 2008 - 14:05

    Frouk:

    Ha leave sus...!!

    Leuk om wer ris wat te lêzen...! Ik hoopje dat ik dy gau wer ris belje kin...!
    Sa't it no liket komme wy wike 6 en 7 nei dy ta...!
    We moatte allinnich it ticket noch boeke...

    Hâld dy taai en dikke tuten fan dyn sus.

  • 18 November 2008 - 14:07

    Frouk:

    Ha leave sus...!!

    Leuk om wer ris wat te lêzen...! Ik hoopje dat ik dy gau wer ris belje kin...!
    Sa't it no liket komme wy wike 6 en 7 nei dy ta...!
    We moatte allinnich it ticket noch boeke...

    Hâld dy taai en dikke tuten fan dyn sus.

  • 18 November 2008 - 14:07

    Frouk:

    Ha leave sus...!!

    Leuk om wer ris wat te lêzen...! Ik hoopje dat ik dy gau wer ris belje kin...!
    Sa't it no liket komme wy wike 6 en 7 nei dy ta...!
    We moatte allinnich it ticket noch boeke...

    Hâld dy taai en dikke tuten fan dyn sus.

  • 18 November 2008 - 15:44

    M.R.:

    Hey Baits,

    Wurd de strip fan Benny zowaar noch wurklikheid :-) Mar wat in oare wrâld, net te lieuwen!

    Sukses, leafs Marlies

  • 18 November 2008 - 16:18

    Beits:

    Meist sa'n lytse babino wol dizze kant opstjoere!
    Hewwe jim noch plannen om te dwaan mei de bern yn de fakansje?
    Suskes mei alles der! Dyn pabo skills komme no moai fan pas tocht ik :D

    Leafs douts

  • 18 November 2008 - 17:20

    Sjouk:

    Ha Beitzn..
    2 wykjes dêr en no al wer allegear leafdadighyds ferdifedaasje.
    Moaie, oangrypende ferhalen,al dyn erfaringen komme fêst yn 'e takomst goed fan pas.
    Silst ek noch ris mei se dûnsje? Santana..as sa..en makkest dan ek in filmke? sa benijt!
    M8ige dagen tawinske.
    Leafs,
    Sjouk

  • 18 November 2008 - 17:22

    Sjouk:

    Ha Beitzn..
    2 wykjes dêr en no al wer allegear leafdadighyds ferdifedaasje.
    Moaie, oangrypende ferhalen,al dyn erfaringen komme fêst yn 'e takomst goed fan pas.
    Silst ek noch ris mei se dûnsje? Santana..as sa..en makkest dan ek in filmke? sa benijt!
    M8ige dagen tawinske.
    Leafs,
    Sjouk

  • 18 November 2008 - 17:32

    Ale En Jack:

    hoi,
    heel geweldig, dit bericht van je, mooi dat jullie zoveel kunnen
    doen, dat je die kansen krijgt, dat van die achtergelaten kinderen herken ik wel, je nicht is er een van! Dat heet overleven, beter zouden we veel geld kunnen geven voor spiraaltjes ed. de Pil of condooms zijn niet effectief genoeg. maar ja....
    ik heb me sinds de eerste brief sufgepiekerd over die urinelucht waar je het over had, wat ik van nergers weet is dat ze meestal erg schoon zijn op hun lijf, zijn de kinderen (nog)niet zindelijk? Groeten Ale.

  • 18 November 2008 - 17:58

    Bram:

    Hoi Beitske,
    It is der in drok bestean hew ik wol troch! De activiteiten sille wol in protte energy hjaan! Alles wat je dwan kinne is super! Kinne we ek noch saken opstjoere as hagelslag of pindakaas? Nee sunder gekhied, hewwe se der ek ferlet fan saken die je opstjoere kinne?

    Succes!
    Gr,
    Bram

  • 18 November 2008 - 18:23

    Wendy:

    Beitske Kooistra!!

    Wat heb je allemaal weer bij het end. Erg leuk en zoo initiatiefrijk!! Je bent goed bezig zeg, dit is volgens mij echt iets wat bij je past.
    Geniet ervan meid.
    Ik blijf je verhalen volgen.
    Liefs Wendy

    Ps. dat voetballen moet wel een suc6 worden!!
    HiHi

    xxx

  • 18 November 2008 - 18:45

    Sjouk:

    Jûn puberruil,
    famke ùt Kenia ruilet foar in wykje mei in famke ùt fryslân. Silt foar dy opnimme, wat hederinneringen foar ast thùskomst..

  • 18 November 2008 - 19:08

    Jaring En Mineke:

    Voor Beitske.
    Bedankt voor deze mail we vinden het mooi om je op deze manier te kunnen volgen en wensen je alle goeds.
    Vr.gr. Jaring en Mineke

  • 18 November 2008 - 20:37

    Herman:

    Beits, toppertje!!

    Blinder ik fyn it eltse kear wer net te leauwen al dat ûnrjocht. Haw sawat de trienen yn'e eagen. Mar sa't ik sei, do dochst it doch mar efkes. Moai wurk Durk ;-)

    Hie immen it al sein?:
    Hearrenfean - Haaglandia (beker) 7-0 (oprolje sei ik dochs) en Hearrenfean - Utrecht 3-2 (mei tsien man twadde helte by it Fean!)

    groetnis Herman


  • 18 November 2008 - 20:37

    Herman:

    Beits, toppertje!!

    Blinder ik fyn it eltse kear wer net te leauwen al dat ûnrjocht. Haw sawat de trienen yn'e eagen. Mar sa't ik sei, do dochst it doch mar efkes. Moai wurk Durk ;-)

    Hie immen it al sein?:
    Hearrenfean - Haaglandia (beker) 7-0 (oprolje sei ik dochs) en Hearrenfean - Utrecht 3-2 (mei tsien man twadde helte by it Fean!)

    groetnis Herman


  • 18 November 2008 - 20:37

    Herman:

    Beits, toppertje!!

    Blinder ik fyn it eltse kear wer net te leauwen al dat ûnrjocht. Haw sawat de trienen yn'e eagen. Mar sa't ik sei, do dochst it doch mar efkes. Moai wurk Durk ;-)

    Hie immen it al sein?:
    Hearrenfean - Haaglandia (beker) 7-0 (oprolje sei ik dochs) en Hearrenfean - Utrecht 3-2 (mei tsien man twadde helte by it Fean!)

    groetnis Herman


  • 18 November 2008 - 20:38

    Herman:

    Beits, toppertje!!

    Blinder ik fyn it eltse kear wer net te leauwen al dat ûnrjocht. Haw sawat de trienen yn'e eagen. Mar sa't ik sei, do dochst it doch mar efkes. Moai wurk Durk ;-)

    Hie immen it al sein?:
    Hearrenfean - Haaglandia (beker) 7-0 (oprolje sei ik dochs) en Hearrenfean - Utrecht 3-2 (mei tsien man twadde helte by it Fean!)

    groetnis Herman


  • 18 November 2008 - 20:39

    Herman:

    Sorry, sa kreist dy'n mailbox wol fol. Smoarge kompjuters.

  • 18 November 2008 - 21:38

    Geartsje:

    Zo Beits, indrukwekkend verhaal! En FC Afrika komt dus ook een stuk dichterbij :)

  • 19 November 2008 - 21:30

    Jannie:

    Ha die Beits, wat een heerlijk verhaal om te lezen, ik voel zo mee met jullie en met alle lieve schatten van CRC. Wat mis ik het toch en wat waren het mooie weken in Thika. We spreken elkaar in Bergen regelmatig en dan hebben we het alleen maar over de periode in Kenia, het voelt goed en het leven is zo boeiend daar. Maak er wat van. Heel fijn om te lezen dat jullie met de gehandicapte kinderen iets proberen te regelen. Wat zal dat voor de mensen in Kiandutu geweldig zijn. Ik ben trots op jullie. Hou me op de hoogte van de ontwikkelingen in KOP asjeblieft. Dag lief mens, geniet en knuffel de kinderen van me. Dag, Jannie

  • 20 November 2008 - 02:44

    Debbie Jorritsma:

    Hoi Beits,
    Prachtig om je verhaal te lezen, we horen ook regelmatig van je mem op de afdeling. Ik hoop dat je voldoening mag hebben in je dagelijks werk, niet vergeten één kliene zegen door jou is vaak als een grote zegen voor een andere aanvaard, je moet niet onderschatten de invloed die je daar iedere dag op deze kindjes mag hebben :)
    Ik blijf lezen.......

  • 21 November 2008 - 11:08

    Jan :

    Hoi Beitske, vandaag een vrije dag en verschrikkelijk vies weer hier in Franeker. Regen, natte sneeuw en harde wind. Tijd om jou een berichtje te sturen. Het is mooi om te lezen dat je ondanks alles, slechte voorzieningen, achtergelaten kinderen e.d. toch je positief weet op te stellen en kunt genieten van kleine dingen waarin jij het verschil wel weet te maken. Ik heb veel respect voor je. Wees voorzichtig!

    Groet, Jan Yntema

  • 21 November 2008 - 14:06

    Tialda:

    Hoi,

    Wat een verhalen zeg!
    Leuk om af en toe wat van je te lezen.
    Heel veel succes nog.

    Liefs Tialda

  • 22 November 2008 - 07:31

    Sanne Minke:

    He beitske,

    Leuk om je verhalen te lezen! Geniet van de tijd met de kinderen.

    De kinderen weer even kind laten zijn en vooral LACHEN!!!!

    Dikke tut ut Namibia

    www.weeshuisnamibia.nl

  • 22 November 2008 - 09:59

    Sicco:

    Blauhûs, sneon 22 novimber.

    Hoi Beitske,
    It is sneontemoarn, de Ljouwerter Krante út, de kofje 'rint', de doarbel giet: Sjoerd mei mûtse op en sjaal om 'ik kom foar de kontribúsje fan de Iisklup'. Niks gjin faktor 20 hjirre.
    Dit wykein stoart ik my op myn rubriken foar de Doarpskrante. In stik oer iten fan eigen tún, in moai stikje fan de buorren Overwijk, hja binne FeanFan en mochten yn de Line Up yn de Kuip en in artikel oer de Blauhúster Pjutten mei foto fan Germ as foarlêzer, it ferhaal giet oer skom, de bern hingje oan syn lippen; dan is it net te begripen dat sokke pjutten by jimme oan de oare kant fan de wrâld te keap oanbean wurde.

  • 24 November 2008 - 17:31

    Wietskehiemstra:

    hoi beitske
    Leuk man om al je belevenissen te lezen,ben gisteren bij aafje geweest,ik heb me voor de eerste 3 wken van juli opgegeven om naar Thika te gaan,heb er reuze zin in.groetnis wietske.p.s heb je nog tips voor me?mijn mailadres is wietskehiem@.hotmail.com

  • 27 November 2008 - 10:50

    Lenie Abma:

    Hoi Beitske,
    Vanmorgen even op je site gekeken, alweer een indrukwekkend verhaal over al je belevenissen. Gelukkig dat er ook nog leuke uitjes tussen zitten. Wel grappig om te lezen dat jullie de zomervakantie voor de boeg hebben, terwijl hier afgelopen week de sneeuwvlokken om onze oren waaide. Maar veel plezier met je kinderschare.
    Groetjes van Bernard en Lenie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Beitske

Coordinator Psychosociaal Supportteam Lesbos, Stichting Bootvluchteling

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 37461

Voorgaande reizen:

06 April 2017 - 06 November 2017

Lesbos

02 Juni 2016 - 26 Juli 2016

Transmongolian Express!

02 November 2008 - 03 Mei 2009

KENYA

Landen bezocht: